Από Αργύρης Σιμώνης
Το πνεύμα της θρησκοληψίας έχει κάνει πραγματικά μεγάλη ζημιά στο σώμα του Χριστού. Επιφέρει φορτία, τύψεις, ενοχές και:
- είτε σε κάνει να νοιώθεις συνεχώς την ανάγκη να ικανοποιήσεις έναν οργισμένο Θεό που περιμένει στην γωνία να σε κατακεραυνώσει για την αμαρτία που έκανες,
- είτε σε αυτοδικαιώνει τόσο πολύ, που ευησυχάζεσαι βλέποντας πόσο καλύτερος είσαι με τα καλά έργα που κάνεις εσύ σε σχέση με τον γείτονά σου που ζει μέσα στην αμαρτία.
Γι' αυτόν ακριβώς τον σκοπό ο Ιησούς μίλησε την παραβολή του τελώνη και του Φαρισαίου στο Λουκ. 18:9-14.
Δείτε τι γράφει και ο Παύλος:
"Επειδή, ο Χριστός, όταν εμείς ήμασταν ακόμα ασθενείς, πέθανε κατά τον ορισμένο καιρό για χάρη των ασεβών." Ρωμ. 5:6
"Δεδομένου ότι, με δυσκολία θα πεθάνει κάποιος για έναν δίκαιο· για τον αγαθό, βέβαια, ίσως και τολμάει κάποιος να πεθάνει." Ρωμ. 5:7
"Ο Θεός, όμως, δείχνει τη δική του αγάπη σε μας, επειδή, ενώ εμείς ήμασταν ακόμα αμαρτωλοί, ο Χριστός πέθανε για χάρη μας·" Ρωμ. 5:8
"πολύ περισσότερο, λοιπόν, αφού τώρα ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με βάση το αίμα του, θα σωθούμε από την οργή διαμέσου αυτού." Ρωμ. 5:9
Αυτός ακριβώς είναι ο ορισμός της αγάπης άνευ όρων και άνευ ορίων. Η έλλειψη αυτής της αποκάλυψης κάνει πολλούς ανθρώπους να αποδεχτούν τη σωτηρία μέσω της χάρης, αλλά στη συνέχεια επανέρχονται στην πλάνη ότι πρέπει να ζήσουν αρκετά καλά ώστε ο Θεός να τους χρησιμοποιήσει ως Χριστιανούς.
Αν δηλαδή σήμερα έπεσες σε αμαρτία σημαίνει ότι ο Θεός δεν θα σε χρησιμοποιήσει αύριο για να ευαγγελίσεις έναν άνθρωπο που δεν γνωρίζει τον Κύριο ή για να προσευχηθείς για κάποιον και να λάβει θεραπεία;
~~ Ενώ στην αρχή πολλοί ξεκινούν σωστά την πορεία τους με την κατανόηση του μεγαλείου της Θείας χάριτος, στην πορεία εξ' αιτίας της θρησκοληψίας χάνουν εντελώς το νόημα αυτού που έλεγε ο Παύλος. ~~
Δείτε τι λέει ο Παύλος:
"Όπως, λοιπόν, παραλάβατε τον Ιησού Χριστό, τον Κύριο, περπατάτε ενωμένοι μ' Αυτόν," Κολ. 2:6
Αυτό που εννοεί εδώ ο Παύλος είναι ότι με τον ίδιο τρόπο που λαμβάνουμε τον Ιησού Χριστό και τη συγχώρεση των αμαρτιών μας (κατά χάρην και διά πίστεως), με τον ίδιο ακριβώς τρόπο λαμβάνουμε θεραπεία, απελευθέρωση ή ο,τιδήποτε άλλο χρειαζόμαστε.
Εξ' αρχής, η σωτηρία μας ΔΕΝ ήρθε λόγω της αγιότητας ή της καλοσύνης μας:
"Όταν, όμως, φανερώθηκε η αγαθότητα και η φιλανθρωπία τού Σωτήρα μας Θεού," Τίτ. 3:4
"όχι από έργα δικαιοσύνης, που εμείς πράξαμε, αλλά σύμφωνα με το έλεός Του μας έσωσε, διαμέσου λουτρού παλιγγενεσίας και ανακαίνισης του Αγίου Πνεύματος," Τίτ. 3:5
Πολλές φορές όμως, οι Χριστιανοί σώζονται θέτοντας πίστη στη χάρη του Θεού και στη συνέχεια προσπαθούν να κερδίσουν όλα τα οφέλη της σωτηρίας με τα έργα τους. Αυτό είναι κάτι που ΔΕΝ θα δουλέψει ποτέ και όσοι το διδάσκουν αυτό, διδάσκουν ένα νοθευμένο ευαγγέλιο.
Δείτε πόσο αυστηρός είναι ο απόστολος Παύλος στο θέμα αυτό:
"Θαυμάζω ότι τόσο γρήγορα μεταφέρεστε από εκείνον, που σας κάλεσε με τη χάρη τού Ιησού Χριστού, σε άλλο ευαγγέλιο·" Γαλ. 1:6
"το οποίο δεν είναι άλλο· αλλά, υπάρχουν μερικοί που σας ταράζουν, και θέλουν να μετατρέψουν το ευαγγέλιο του Χριστού." Γαλ. 1:7
"Αλλά, και αν εμείς ή άγγελος από τον ουρανό κηρύττει σε σας ένα άλλο ευαγγέλιο, παρά εκείνο που σας κηρύξαμε, ας είναι ανάθεμα." Γαλ. 1:8
"Όπως είχαμε πει πρωτύτερα, λέω και τώρα ξανά: Αν κάποιος κηρύττει σε σας ένα άλλο ευαγγέλιο, παρά εκείνο που παραλάβατε, ας είναι ανάθεμα." Γαλ. 1:9
Συνεχίζει και λέει:
"Αλλά, αδελφοί, σας κάνω γνωστό ότι το ευαγγέλιο που κηρύχθηκε από μένα δεν είναι ανθρώπινο·" Γαλ. 1:11
"επειδή, ούτε εγώ το παρέλαβα από άνθρωπο ούτε το διδάχθηκα, αλλά διαμέσου αποκάλυψης του Ιησού Χριστού." Γαλ. 1:12
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι με απλότητα να πιστέψουμε σε αυτό που ο Θεός μας έχει ήδη προσφέρει διά της Χάρης Του.
Κοιτάξτε πόσο σκληρή γλώσσα χρησιμοποιεί ο Παύλος στους Γαλάτες:
"Ω, ΑΝΟΗΤΟΙ, Γαλάτες, ποιος σας βάσκανε, ώστε να μη πείθεστε στην αλήθεια, εσείς, μπροστά στα μάτια των οποίων ο Ιησούς Χριστός σκιαγραφήθηκε ανάμεσά σας σταυρωμένος;" Γαλ. 3:1
"Μονάχα τούτο θέλω να μάθω από σας: Από έργα τού νόμου λάβατε το Πνεύμα ή από ακοή τής πίστης;" Γαλ. 3:2
"Τόσο ανόητοι είστε; Αφού αρχίσατε με το Πνεύμα, τώρα τελειώνετε με τη σάρκα;" Γαλ. 3:3
"Μάταια πάθατε τόσα; Αν μονάχα μάταια!" Γαλ. 3:4
"Εκείνος, λοιπόν, που επιπρόσθετα χορηγεί σε σας το Πνεύμα, και ενεργεί ανάμεσά σας θαύματα, τα κάνει αυτά από έργα τού Νόμου ή από ακοή τής πίστης;" Γαλ. 3:5
-----------------------------
Ξέρετε ότι σε χριστιανούς που έχουν μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον νόμου και θρησκοληψίας, όταν τους κηρυχθεί το πραγματικό ευαγγέλιο, (τα καλά νέα δηλαδή γιατί αυτό σημαίνει ευαγγέλιο), ξυπνάει ο Φαρισαίος μέσα τους;
Και η πρώτη ερώτηση που θα σου κάνουν είναι η ίδια ερώτηση που κάνει ο Παύλος και την απαντάει 5 φορές στις επιστολές του. Τρεις στην προς Ρωμαίους και δύο στην προς Γαλάτες:
"Τι, λοιπόν; Θα αμαρτήσουμε, επειδή δεν είμαστε κάτω από νόμο, αλλά κάτω από χάρη; Μη γένοιτο." Ρωμ. 6:15
"Δεν ξέρετε ότι σε όποιον παριστάνετε τον εαυτό σας δούλους για υπακοή, είστε δούλοι εκείνου στον οποίο υπακούτε: Ή της αμαρτίας για θάνατο ή της υπακοής για δικαιοσύνη;" Ρωμ. 6:16
Τι λοιπόν; Δεν πρέπει να κάνουμε καλά έργα επειδή είμαστε κάτω από χάρη; Μή γένοιτο! Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι καλά έργα δεν κάνουμε για να γίνουμε αποδεκτοί από τον Θεό, ή για να μας χρησιμοποιήσει ο Θεός, όπως ήδη εξήγησα. Τα καλά μας έργα είναι ο καρπός της πίστης μας, επειδή μια ειλικρινής πίστη στον Κύριο πάντα θα έχει καρπό. Το εξηγεί πολύ ωραία ο Ιάκωβος στην επιστολή του:
"Ποιο το όφελος, αδελφοί μου, αν κάποιος λέει ότι έχει πίστη, και δεν έχει έργα; Μήπως η πίστη μπορεί να τον σώσει;" Ιακ. 2:14
"Και αν ένας αδελφός ή αδελφή είναι γυμνοί, και στερούνται την καθημερινή τροφή," Ιακ. 2:15
"και κάποιος από σας πει σ' αυτούς: Πηγαίνετε με ειρήνη, είθε να θερμαίνεστε και να χορταίνετε, και δεν τους δώσετε τα αναγκαία τού σώματος, ποιο το όφελος;" Ιακ. 2:16
"Έτσι και η πίστη, αν δεν έχει έργα, είναι από μόνη της νεκρή." Ιακ. 2:17
"Αλλά, θα πει κάποιος: Εσύ έχεις πίστη, και εγώ έχω έργα· δείξε μου την πίστη σου από τα έργα σου, και εγώ θα σου δείξω από τα έργα μου την πίστη μου." Ιακ. 2:18
Συνεχίζει ο Ιάκωβος:
"Ο πατέρας μας ο Αβραάμ δεν δικαιώθηκε από τα έργα, όταν πρόσφερε τον γιο του τον Ισαάκ επάνω στο θυσιαστήριο;" Ιακ. 2:21
"Βλέπεις ότι η πίστη συνεργούσε στα έργα του, και από τα έργα η πίστη αποδείχθηκε τέλεια;" Ιακ. 2:22
"Και εκπληρώθηκε η γραφή, που έλεγε: «Ο δε Αβραάμ πίστεψε στον Θεό, και του λογαριάστηκε σε δικαιοσύνη»· και ονομάστηκε «φίλος τού Θεού»." Ιακ. 2:23, Γέν. 15:6
"Βλέπετε, λοιπόν, ότι από έργα δικαιώνεται ο άνθρωπος, και όχι μονάχα από πίστη;" Ιακ. 2:24
"Παρόμοια δε και η πόρνη Ραάβ δεν δικαιώθηκε από έργα, όταν υποδέχθηκε τους αποσταλμένους, και τους έβγαλε έξω από άλλον δρόμο;" Ιακ. 2:25
"Επειδή, όπως το σώμα χωρίς πνεύμα είναι νεκρό, έτσι και η πίστη χωρίς τα έργα είναι νεκρή." Ιακ. 2:26
Δείτε τώρα τι λέει ο Παύλος για τον Αβραάμ:
"Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι ο άνθρωπος ανακηρύσσεται δίκαιος διαμέσου τής πίστης, χωρίς τα έργα τού νόμου." Ρωμ. 3:28
"Επειδή, αν ο Αβραάμ ανακηρύχθηκε δίκαιος από τα έργα, έχει καύχημα· όχι, όμως, μπροστά στον Θεό." Ρωμ. 4:2
"Επειδή, τι λέει η γραφή: «Και πίστεψε ο Αβραάμ στον Θεό, και λογαριάστηκε σ' αυτόν για δικαιοσύνη»." Ρωμ. 4:3, Γέν. 15:6
"Σε όποιον, όμως, εργάζεται, ο μισθός δεν λογαριάζεται ως χάρη, αλλά ως χρέος·" Ρωμ. 4:4
"σ' εκείνον, όμως, που δεν εργάζεται, αλλά πιστεύει σ' αυτόν που ανακηρύσσει δίκαιον τον ασεβή, η πίστη του λογαριάζεται για δικαιοσύνη." Ρωμ. 4:5
Τελικά τι ισχύει; Ο άνθρωπος δικαιώνεται από τα έργα ή από την πίστη;
Το κλειδί για την κατανόηση αυτού είναι να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν δύο είδη έργων:
- Τα έργα του Νόμου που αναφέρεται ο Παύλος στην Ρωμ. 3:28 που διαβάσαμε,
- και τα έργα της πίστης:
"Ευχαριστούμε τον Θεό πάντοτε για όλους εσάς και σας αναφέρουμε στις προσευχές μας," A'Θεσ. 1:2
"καθώς αδιάκοπα θυμόμαστε το ΕΡΓΟ σας στην ΠΙΣΤΗ, και τον κόπο τής αγάπης, και την υπομονή τής ελπίδας τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού, μπροστά στον Θεό και Πατέρα μας·" A'Θεσ. 1:3
"... προσευχόμαστε πάντοτε για σας, για να σας κάνει ο Θεός μας αντάξιους της κλήσης Του, και να εκπληρώσει κάθε ευδοκία αγαθοσύνης, και το ΕΡΓΟ τής ΠΙΣΤΗΣ με δύναμη·" B'Θεσ. 1:11
Αν αναρωτιέστε, τα έργα της πίστης είναι αυτά που προέρχονται από τον καρπό του Πνεύματος που ζει μέσα μας, και τα περιγράφει ο Παύλος εδώ:
"Ο καρπός, όμως, του Πνεύματος είναι: Αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, καλοσύνη, αγαθοσύνη, πίστη, πραότητα, εγκράτεια·" Γαλ. 5:22
"ενάντια στους ανθρώπους αυτού του είδους ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΝΟΜΟΣ." Γαλ. 5:23
~~ Τα έργα του Νόμου είναι οι πράξεις που γίνονται προσπαθώντας να κερδίσουμε κάτι από τον Θεό. Κανείς δεν μπορεί να κερδίσει κάτι από τον Θεό. Πρέπει να ΤΑΠΕΙΝΩΘΟΥΜΕ και να πιστέψουμε σε αυτό που ήδη έκανε ο Ιησούς για εμάς. ~~
Όταν λοιπόν το κάνουμε αυτό με αληθινή πίστη στο λόγο του Θεού και στις υποσχέσεις Του, τότε αυτό αλλάζει την καρδιά μας, γινόμαστε το νέο κτίσμα για το οποίο μιλάει ο Παύλος στην Β' Κορινθίους 5:17, και έχουμε πλέον έργα της πίστης και ΟΧΙ του Νόμου.
~~ Τα έργα πίστης δεν προκαλούν καμία αλλαγή στην καρδιά μας και είναι οι πράξεις μας που προέρχονται από μία ήδη μεταμορφωμένη καρδιά! ~~
Συνεπώς, τα έργα της πίστης ΔΕΝ εξασφαλίζουν τη σχέση μας με τον Θεό, αλλά είναι το απαύγασμα της σχέσης με τον Θεό. Είναι δηλαδή ο καρπός της σχέσης μας με τον Κύριο. Γι' αυτό ο Ιάκωβος δεν αντιφάσκει καθόλου με τον Παύλο όταν γράφει:
"Επειδή, όπως το σώμα χωρίς πνεύμα είναι νεκρό, έτσι και η πίστη χωρίς τα έργα είναι νεκρή." Ιακ. 2:26
~~ Ο Ιάκωβος και ο Παύλος περιγράφουν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Ο Παύλος μας λέει ότι η σωτηρία έρχεται μόνο με την πίστη που θέτουμε σε αυτό που έκανε ο Ιησούς για εμάς και ο Ιάκωβος μας εξηγεί πώς μπορούμε να διακρίνουμε αν η πίστη μας στον Θεό είναι αληθινή. Αν οι πράξεις μας δηλαδή δεν συμμαρτυρούν με την πίστη μας, τότε αυτή η πίστη είναι νεκρή. ~~
Έτσι ακριβώς και η πίστη του Αβραάμ τον έσωσε και τον έκανε δίκαιο στα μάτια του Θεού:
"Και ΠΙΣΤΕΨΕ στον Κύριο· και λογαριάστηκε σ' αυτόν για δικαιοσύνη." Γέν. 15:6
αλλά η πίστη του Αβραάμ ΔΕΝ ολοκληρώθηκε παρά μόνο όταν ενήργησε με υπακοή στον Θεό:
"Και είπε: Μη επιβάλεις το χέρι σου επάνω στο παιδάκι, και μη του κάνεις τίποτε· επειδή, τώρα γνώρισα ότι εσύ φοβάσαι τον Θεό, δεδομένου ότι δεν λυπήθηκες τον γιο σου τον μονογενή για μένα." Γέν. 22:12
--------------------------
----- ΕΠΙΛΟΓΟΣ ----
Εδώ θέλω να υπογραμμίσω ότι όλα αυτά που ανέφερα είναι χρήσιμα για να κάνουμε διάκριση στην αληθινή από την κάλπικη πίστη, αλλά προσοχή, επειδή πραγματικός καρδιογνώστης είναι μόνον ο Θεός. Και το λέω αυτό επειδή ΟΛΟΙ μας κάνουμε λάθη και πέφτουμε σε αμαρτία. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι η πίστη μας είναι κάλπικη.
Ξαναθυμίζω τα λόγια του Ιωάννη:
"Αν πούμε ότι δεν έχουμε αμαρτία, εξαπατούμε τον εαυτό μας και η αλήθεια δεν υπάρχει μέσα μας." Α'Ιωάν. 1:8
"Αν ομολογούμε τις αμαρτίες μας, ο Θεός είναι πιστός και δίκαιος ώστε να συγχωρήσει σε μας τις αμαρτίες, και να μας καθαρίσει από κάθε αδικία." Α'Ιωάν. 1:9
Ο Κύριος πάντα τιμάει μια καρδιά ταπεινή, που όταν παραπέσει και αμαρτήσει δεν κοιτάζει να κρυφτεί από την παρουσία του Θεού όπως έκανε ο Αδάμ, αλλά γρήγορα μετανοεί και τρέχει στον θρόνο της Χάριτος για να λάβει έλεος και συγχώρεση από τον Κύριο.
"Ας πλησιάζουμε, λοιπόν, με παρρησία στον θρόνο τής χάρης, για να πάρουμε έλεος, και να βρούμε χάρη προς βοήθεια σε καιρό ανάγκης." Εβρ. 4:16
Αμήν!
Δείτε το βίντεο στο κανάλι μας στο YouTube: