Από Αργύρης Σιμώνης
Σήμερα θα απαντήσω σε ένα ερώτημα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους:
"Πώς μπορώ να κερδίσω την αιώνια ζωή;"
Αυτή είναι μάλιστα και η ερώτηση ενός πλούσιου νέου στον Ιησού:
"Και ενώ έβγαινε έξω στον δρόμο, κάποιος έτρεξε, και γονατίζοντας μπροστά του, τον ρωτούσε: Δάσκαλε αγαθέ, τι να κάνω για να κληρονομήσω αιώνια ζωή;
Και ο Ιησούς είπε σ' αυτόν: Γιατί με λες αγαθό; Κανένας δεν είναι αγαθός, παρά μονάχα ένας, ο Θεός.
Ξέρεις τις εντολές: «Μη μοιχεύσεις· Μη φονεύσεις· Μη κλέψεις· Μη ψευδομαρτυρήσεις· Μη αποστερήσεις· Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα».
Και εκείνος, απαντώντας, είπε σ' αυτόν: Δάσκαλε, όλα αυτά τα τήρησα από τη νιότη μου.
Και ο Ιησούς, αφού τον κοίταξε καλά, τον αγάπησε, και του είπε: Ένα σού λείπει· πήγαινε, πούλησε όσα έχεις, και δώσε στους φτωχούς· και θα έχεις θησαυρό στον ουρανό· και έλα, ακολούθα με, αφού σηκώσεις τον σταυρό.
Εκείνος, όμως, γινόμενος σκυθρωπός εξαιτίας αυτού τού λόγου, αναχώρησε λυπούμενος· επειδή, είχε πολλά κτήματα." Μάρκ. 10:17-22
Βλέπουμε κάποιον που έρχεται τρέχοντας στον Ιησού και γονατίζει δημόσια μπροστά Του. Έκανε κάτι πολύ τολμηρό για την κοινωνία της εποχής. Σήμερα ένα τέτοιο άτομο με τέτοια συμπεριφορά θα ήταν ευπρόσδεκτο σε οποιαδήποτε εκκλησία. Αλλά ο Ιησούς σαν καρδιογνώστης, είδε πέρα από τις πράξεις αυτού του ανθρώπου:
"Και ο Κύριος είπε στον Σαμουήλ: Μη επιβλέψεις στο πρόσωπό του ή στο ύψος τού αναστήματός του, επειδή τον αποδοκίμασα· δεδομένου ότι ο Κύριος δεν βλέπει όπως βλέπει ο άνθρωπος· επειδή, ο άνθρωπος βλέπει το φαινόμενο, ο Κύριος όμως βλέπει την καρδιά." 1Σαμ. 16:7
Ο Ιησούς ιστορικά αποτέλεσε την κεντρικότερη φιγούρα στην παγκόσμια ιστορία, και αυτό το αναγνωρίζουν ακόμα και κοσμικοί ιστορικοί. Οι μουσουλμάνοι για παράδειγμα αναγνωρίζουν τον Ιησού απλά ως έναν προφήτη. Από άλλες θρησκείες ο Ιησούς αναγνωρίζεται σαν ένας μεγάλος δάσκαλος. Ακόμα και από το New Age και τους άθεους ο Ιησούς αναγνωρίζεται σαν ένας καλός άνθρωπος που με την διδασκαλία του και τον τρόπο ζωής Του μας έδειξε την αγάπη και πώς να συμπεριφερόμαστε στους άλλους με τον ίδιο τρόπο που θέλουμε και αυτοί να φέρονται σε εμάς.
Μέχρι εκεί όμως. Κανένας από αυτούς τους ανθρώπους δεν ήταν πρόθυμος να Τον ανυψώσει στη θέση που του αρμόζει ως Θεός.
Αυτό βλέπουμε και εδώ στην ιστορία με τον πλούσιο νέο. Ο Ιησούς χρησιμοποίησε την αγάπη αυτού του πλούσιου νέου για τα χρήματα για να αποκαλύψει την απιστία του. Δεν ήταν μόνο η καρδιά του σε λάθος θέση, αλλά και η ερώτησή του. Και θα το εξηγήσω.
Δάσκαλε αγαθέ, τι να κάνω για να κληρονομήσω αιώνια ζωή;" Μάρκ. 10:17
Εδώ είναι το πρώτο του λάθος.
Δεν είναι αυτό που κάνουμε για τον Θεό που παράγει αιώνια ζωή, αλλά αυτό που έχει κάνει Εκείνος για εμάς. Αυτός ο άνθρωπος προσπαθούσε να κερδίσει το δρόμο του προς τον Θεό με τα έργα του. Δεν πάει όμως έτσι. Πρέπει απλώς να ταπεινώσουμε τον εαυτό μας και να λάβουμε αυτό που έκανε ο Ιησούς για εμάς με την σταυρική Του θυσία και την ανάστασή Του ως δώρο:
"Επειδή, κατά χάρη είστε σωσμένοι, διαμέσου τής πίστης· κι αυτό δεν είναι από σας· είναι δώρο τού Θεού·
όχι από έργα, ώστε να μη καυχηθεί κάποιος." Εφεσ. 2:8-9
Θυμηθείτε την παραβολή του τελώνη και του Φαρισαίου (Λουκάς 18:10-14) που πήγαν να προσευχηθούν στο ιερό. Ποιός από τους 2 έφυγε δικαιωμένος; Ο Φαρισαίος που επιστηριζόταν στα έργα του, ή ο τελώνης που αναγνώρισε την αμαρτωλότητά του και ζήτησε έλεος από τον Θεό;
"Ω, ΑΝΟΗΤΟΙ, Γαλάτες, ποιος σας βάσκανε, ώστε να μη πείθεστε στην αλήθεια, εσείς, μπροστά στα μάτια των οποίων ο Ιησούς Χριστός σκιαγραφήθηκε ανάμεσά σας σταυρωμένος;
Μονάχα τούτο θέλω να μάθω από σας: Από έργα τού νόμου λάβατε το Πνεύμα ή από ακοή τής πίστης;
Τόσο ανόητοι είστε; Αφού αρχίσατε με το Πνεύμα, τώρα τελειώνετε με τη σάρκα;
Μάταια πάθατε τόσα; Αν μονάχα μάταια! Εκείνος, λοιπόν, που επιπρόσθετα χορηγεί σε σας το Πνεύμα, και ενεργεί ανάμεσά σας θαύματα, τα κάνει αυτά από έργα τού νόμου ή από ακοή τής πίστης;" Γαλ. 3:1-5
Εδώ με άλλα λόγια ο Παύλος λέει ότι όποιος επιστηρίζει τη δικαιοσύνη του στα έργα του νόμου βρίσκεται κάτω από πνεύμα μαγείας! (βασκανία).
Επιστρέφουμε στον πλούσιο νέο. Αυτός ο νέος είχε λανθασμένη αντίληψη για την αιώνια ζωή. Πολλοί πιστεύουν ότι αιώνια ζωή είναι να ζεις για πάντα. Ο λόγος του Θεού όμως μας διδάσκει ότι όλοι ζουν για πάντα. Όταν κάποιος πεθάνει, δεν παύει να υπάρχει. Το πνεύμα και η ψυχή επιστρέφουν στο Θεό και το σώμα καταλήγει στον τάφο.
Ο ίδιος ο Ιησούς μας δίνει τον ορισμό της αιώνιας ζωής:
"Κι αυτή είναι η αιώνια ζωή, το να γνωρίζουν Εσένα τον μόνον αληθινό Θεό, και Εκείνον τον οποίον απέστειλες, τον Ιησού Χριστό." Ιωάν. 17:3
Μας λέει ότι αιώνια ζωή είναι να γνωρίζουμε τον αληθινό Θεό και τον Ιησού Χριστό που απέστειλε. Η λέξη γνωρίζω εδώ δε σημαίνει απλά εγκεφαλική γνώση, αλλά έχει την έννοια της επίγνωσης, μιας βαθιάς και οικείας σχέσης με κάποιον. Η ίδια λέξη χρησιμοποιείται και στο βιβλίο της Γένεσης, όταν ο Αδάμ "γνώρισε" την Εύα και του γέννησε τον Κάιν:
"Και ο Αδάμ γνώρισε τη γυναίκα του Εύα· κι εκείνη συνέλαβε, και γέννησε τον Κάιν· και είπε: Απέκτησα άνθρωπον με τη βοήθεια του Κυρίου." Γέν. 4:1
Όλοι όσοι περάσαν από το πρόσωπο της γης θα συνεχίσουν να ζουν σε πνευματική μορφή, κάποιοι αιώνια μαζί με τον Θεό, και κάποιοι αιώνια μακρυά Του. Αυτό το εδάφιο μας δείχνει ξεκάθαρα ότι η αιώνια ζωή με το Θεό δεν δίνεται αυτόματα σε όλους. Ο πραγματικός σκοπός της σωτηρίας δεν είναι να ζήσουμε για πάντα στον ουρανό, όσο ωραίο και αν είναι αυτό, αλλά να έχουμε μια προσωπική και ιδιαίτερη σχέση με τον Θεό.
Προσέξτε την απάντηση του Ιησού στο εδ. 18:
"Και ο Ιησούς είπε σ' αυτόν: Γιατί με λες αγαθό; Κανένας δεν είναι αγαθός, παρά μονάχα ένας, ο Θεός." Μάρκ. 10:18
Κάποιοι έχουν χρησιμοποιήσει αυτό που λέει ο Ιησούς εδώ για να υποστηρίξουν την άποψη ότι ο Ιησούς ταπεινώνεται και παραδέχεται ότι δεν είναι ίσος με το Θεό. Αυτό που πραγματικά κάνει όμως είναι ακριβώς το αντίθετο. Αυτό που πραγματικά λέει στον πλούσιο νέο είναι είτε να Τον αποκαλεί Θεό είτε να σταματήσει να Τον αποκαλεί αγαθό. Ο Θωμάς πήρε τη σωστή απόφαση, ακόμα και αν χρειάστηκε να ψηλαφήσει τις πληγές του Ιησού για να πειστεί:
"Και ο Θωμάς αποκρίθηκε, και είπε σ' αυτόν: Ο Κύριός μου, και ο Θεός μου.
Ο Ιησούς λέει σ' αυτόν: Θωμά, επειδή με είδες, πίστεψες· μακάριοι όσοι δεν είδαν, και πίστεψαν." Ιωάν. 20:28-29
Ο Ιησούς απάντησε στην ερώτηση αυτού του ανθρώπου σύμφωνα με τον τρόπο που Του την έθεσε. Προσέξτε ότι δεν ρώτησε πώς θα μπορούσε να λάβει αιώνια ζωή, αλλά τι έπρεπε να κάνει για να την κερδίσει. Αν επιστηριζόμαστε στα έργα μας, τότε πρέπει να τηρούμε τέλεια όλες τις εντολές, κάτι το οποίο είναι αδύνατο, και αυτός είναι ακριβώς ο λόγος που ο Θεός μας έδωσε το Νόμο. Ήταν για να μας δείξει πρώτον ότι δεν μπορούμε να κερδίσουμε τη σωτηρία μας, και δεύτερον για να μας οδηγήσει στην πίστη:
"Πριν, όμως, έρθει η πίστη, φρουρούμασταν κάτω από τον νόμο, περικλεισμένοι στην πίστη που επρόκειτο να αποκαλυφθεί.
"Ώστε, ο νόμος έγινε παιδαγωγός μας στον Χριστό, για να ανακηρυχθούμε δίκαιοι διαμέσου τής πίστης·" Γαλ. 3:23-24
Γι' αυτό λοιπόν, επειδή ο πλούσιος νέος επιζητούσε να κερδίσει την αιώνια ζωή, ο Κύριος τον παρέπεμψε στον νόμο:
"Ξέρεις τις εντολές: «Μη μοιχεύσεις· Μη φονεύσεις· Μη κλέψεις· Μη ψευδομαρτυρήσεις· Μη αποστερήσεις· Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα»." Μάρκ. 10:19
Προσέξτε τώρα την απάντηση του νέου:
"Και εκείνος, απαντώντας, είπε σ' Αυτόν: Δάσκαλε, όλα αυτά τα τήρησα από τη νιότη μου." Μάρκ. 10:20
Λίγο πιο πριν εξήγησα ότι αυτό που πραγματικά ο Ιησούς λέει στον πλούσιο νέο είναι είτε να Τον αποκαλεί Θεό είτε να σταματήσει να Τον αποκαλεί αγαθό. Εδώ ο νέος αφήνει απ' έξω το αγαθός, και αναφέρεται στον Ιησού μόνο σαν δάσκαλο. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι δεν ήταν πρόθυμος να λατρέψει τον Ιησού ως Θεό, επειδή προφανώς όπως και ο Νικόδημος επισκέφτηκε τον Ιησού τη νύχτα ήταν επειδή φοβήθηκε:
"Αυτά είπαν οι γονείς του, επειδή φοβόνταν τούς Ιουδαίους· για το ότι οι Ιουδαίοι είχαν ήδη συμφωνήσει, αν κάποιος τον ομολογήσει ως Χριστό, να γίνει αποσυνάγωγος." Ιωάν. 9:22
Και φυσικά αναγνωρίζοντας κάποιος τον Ιησού ως Υιό Θεού, σημαίνει ότι αναγνωρίζει την ισότητά του με τον Θεό:
"Γι' αυτό, λοιπόν, οι Ιουδαίοι ζητούσαν περισσότερο να τον θανατώσουν, επειδή, όχι μόνον παρέβαινε το σάββατο, αλλά και δικό του πατέρα έλεγε τον Θεό, κάνοντας τον εαυτό του ίσον με τον Θεό." Ιωάν. 5:18
"Ο Ιησούς αποκρίθηκε σ' αυτούς: Πολλά καλά έργα από τον Πατέρα μου έδειξα σε σας· για ποιο έργο απ' αυτά με λιθοβολείτε;
"Οι Ιουδαίοι αποκρίθηκαν σ' αυτόν, λέγοντας: Για καλό έργο δεν σε λιθοβολούμε, αλλά για βλασφημία, και επειδή εσύ, ενώ είσαι άνθρωπος, κάνεις τον εαυτό σου Θεό." Ιωάν. 10:32-33
Εδώ τίθεται και το ερώτημα:
Γιατί ένα άτομο που δεν ήταν πρόθυμο να δεχτεί τον Ιησού ως Θεό θα ερχόταν σε Αυτόν για να διδαχτεί; Είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι έρχονται στον Θεό για βοήθεια, αλλά δεν θα αφιερώσουν τη ζωή τους σε Αυτόν. Αυτός ο άντρας αναγνώρισε την ανάγκη του για περισσότερα, αλλά δεν ήταν πρόθυμος να δοθεί ολοκληρωτικά στον Ιησού.
Έβλεπε τον Ιησού σαν το κερασάκι στην τούρτα της καλής και πετυχημένης ζωής του και ήθελε απλά μια μικρή ώθηση. Δεν πάει όμως έτσι:
"Επειδή, τι ωφελείται ο άνθρωπος, αν κερδήσει ολόκληρο τον κόσμο, ζημιωθεί όμως την ψυχή του; Ή, τι θα δώσει ο άνθρωπος σε ανταλλαγή τής ψυχής του;" Ματθ. 16:26
"Και εκείνος, απαντώντας, είπε σ' αυτόν: Δάσκαλε, όλα αυτά τα τήρησα από τη νιότη μου." Μάρκ. 10:20
Πίστευε ότι τηρούσε όλες τις εντολές από παιδί. Αυτό δεν ήταν αλήθεια. Κανείς δεν έχει τηρήσει όλες τις εντολές του Θεού, είναι αδύνατο να γίνει. Μπορεί να το έκανε σε καλύτερο βαθμό από άλλους, αλλά ποιος θέλει να είναι ο καλύτερος αμαρτωλός που πήγε ποτέ στην κόλαση;
"δεδομένου ότι, όλοι αμάρτησαν, και στερούνται τη δόξα τού Θεού·
ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη Του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Ιησού Χριστό·" Ρωμ. 3:23-24
Επίσης ο Παύλος μας λέει ότι είναι ανοησία να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με άλλους:
"Επειδή, δεν τολμούμε να συναριθμήσουμε και να συγκρίνουμε τον εαυτό μας προς μερικούς, που συνιστούν τον εαυτό τους· αλλ' αυτοί, μετρώντας τον εαυτό τους με τον εαυτό τους, και συγκρίνοντας τον εαυτό τους με τον εαυτό τους, ανοηταίνουν." B'Κορ. 10:12
Ακόμα και αν πίστευε ειλικρινά ότι δεν είχε παραβιάσει καμία από τις εντολές του Θεού, έκανε ένα ειλικρινές λάθος. Αυτός ήταν ο λόγος που ο Ιησούς του είπε να πουλήσει όλα όσα είχε και να τα δώσει στους φτωχούς. Ο Ιησούς με άλλα λόγια του έδειχνε ότι είχε παραβεί την πρώτη εντολή,
«Δεν θα έχεις άλλους θεούς πριν από μένα» (Έξοδος 20:3),
καθώς και τη δέκατη εντολή,
«Μη επιθυμείς» (Έξοδος 20:17).
Τα χρήματα αυτού του ανθρώπου είχαν γίνει θεός του, και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι επέλεξε να απορρίψει τις οδηγίες του Ιησού εάν επρόκειτο να του κόστιζε τα υπάρχοντά του.
Εδώ να κάνω μια διευκρίνηση:
Ο Ιησούς δεν ζήτησε από τον Ζακχαίο (Λουκάς 19:1-10) ή άλλους πλούσιους ανθρώπους να πουλήσουν όλα τα υπάρχοντά τους πριν μπορέσουν να γίνουν μαθητές Του. Πράγματι, μία από τις ευλογίες του Κυρίου που έδωσε στους ευσεβείς ανθρώπους ήταν ο πλούτος (Αβραάμ - Γένεση 13:2 και 24:35· Ισαάκ - Γένεση 26:12-16· Ιακώβ - Γένεση 36:7· Ιωσήφ - Γένεση 49:26· Δαβίδ - 1 Χρονικών 22:14-16 και Σολομών - Α' Βασιλέων 3:13, Β' Χρονικών 1:12 και 9:27). Ο Ιησούς είπε σε αυτόν τον άνθρωπο να πουλήσει όλα του τα αγαθά και να τα δώσει στους φτωχούς, επειδή εμπιστευόταν στα πλούτη του (Μάρκος 10:24).
Δεν είναι κακό να έχεις χρήματα. Η φιλαργυρία όμως είναι:
"Επειδή, ρίζα όλων των κακών είναι η φιλαργυρία· την οποία μερικοί, καθώς την ορέχθηκαν, αποπλανήθηκαν από την πίστη και πέρασαν τον εαυτό τους μέσα από πολλές οδύνες." 1Τιμ. 6:10
Το μόνο πράγμα που έλειπε σε αυτόν τον νεαρό άνδρα ήταν η πίστη στον Ιησού ως Σωτήρα του. Έβλεπε την αιώνια ζωή σαν μισθό των καλών του έργων και όχι σαν δώρο που ο Ιησούς προσφέρει και λαμβάνεται δια πίστεως.
Ίσως κάποιοι θεωρούν ότι ο Ιησούς μίλησε σκληρά σε αυτόν τον νεαρό, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι ο Ιησούς τον αγαπούσε. Η αληθινή αγάπη θα πει σε ένα άτομο την αλήθεια. Ο Ιησούς λοιπόν του μίλησε την αλήθεια όχι για να τον απομακρύνει, αλλά για να τον στρέψει σε Αυτόν που είναι η οδός, η αλήθεια και η ζωή.
Η αιώνια ζωή έχει ήδη γίνει διαθέσιμη σε εμάς από το Θεό, κατά χάριν, και λαμβάνεται δια μέσου της πίστης, όταν δεχθούμε τον Ιησού Χριστό σαν Κύριο στην καρδιά μας (Ρωμ. 10:9) Ο Ιησούς σε αγαπάει και θέλει να σε γνωρίσει προσωπικά:
"Πρόσεξε, στέκομαι στη θύρα και κρούω· αν κάποιος ακούσει τη φωνή μου, και ανοίξει τη θύρα, θα μπω μέσα σ' αυτόν, και θα δειπνήσω μαζί του κι αυτός μαζί μου." Αποκ. 3:20
Όταν παρουσιάζουμε την αιώνια ζωή και τη σωτηρία της ψυχής μας σαν κάτι που έχει να κάνει μόνο με πνευματικά πράγματα που θα μας ωφελήσουν στο μέλλον, δεν βοηθάμε τους ανθρώπους. Υπάρχουν πολλοί που ζουν μια πραγματική κόλαση καθημερινά. Φόβος, κατάθλιψη, φτώχια, διαμάχη, απόρριψη, πόνο, διαλυμένους γάμους. Προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα σε ένα καθημερινό μαρτύριο. Κάνοντας τη σωτηρία κάτι μελλοντικό, που θα έρθει κάποια στιγμή αργότερα, πολλοί άνθρωποι αναβάλλουν να πάρουν την απόφαση αυτή επειδή η καθημερινή επιβίωση είναι η προτεραιότητά τους.
Η αιώνια ζωή αρχίζει εδώ και τώρα:
"Και η μαρτυρία είναι τούτη, ότι: Ο Θεός έδωσε σε μας αιώνια ζωή, κι αυτή η ζωή είναι μέσα στον Υιό του. Εκείνος που έχει τον Υιό, έχει τη ζωή· εκείνος που δεν έχει τον Υιό τού Θεού, τη ζωή δεν έχει." Α' Ιωάν. 5:11-12
Αμήν;
Δείτε το βίντεο στο κανάλι μας στο YouTube:
Αμήν!
ΑπάντησηΔιαγραφή